Zakładanie wkładki domacicznej w Warszawie.
Oferujemy kompleksową usługę dobierania niezawodnej antykoncepcji w Warszawie: od konsultacji po zakładanie i/lub usuwanie wkładki.

Wkładka domaciczna (WD) to małe urządzenie, najczęściej w kształcie litery T, które jest umieszczane w jamie macicy w celu zapobiegania ciąży (i nie tylko - więcej na ten temat poniżej).
Jest to długoterminowa, odwracalna i jedna z najskuteczniejszych metod antykoncepcji.
Istnieje 5 różnych marek WD, zatwierdzonych przez FDA. Dzielą się one na 2 typy:

• Niehormonalna miedziana wkładka (Paragard)
❎nie blokuje owulacji;
✅zapobiega "spotkaniu" plemnika z komórką jajową - uniemożliwia zapłodnienie;
✅jeśli pierwszy mechanizm nie zadziałał i zapłodnienie jednak miało miejsce, aktywowany jest drugi - uniemożliwienie implantacji (przyczepienie) zarodka w jamie macicy, dzięki obecności jako ciała obcego;
✅jest najskuteczniejszą metodą antykoncepcji awaryjnej, gdy jest wprowadzana do jamy macicy w ciągu 120 godzin (5 dni) po niezabezpieczonym stosunku płciowym;
✅jest zakładana na okres do 10 lat;
✅chroni przed ciążą na ~99,4% (WHO).

• Hormonalna wkładka (Mirena, Kyleena, Liletta, Skyla)
✅zawiera hormon lewonorgestrel (progestagen);
✅w przeciwieństwie do miedzianej wkładki, może blokować owulację;
✅zagęszcza śluz w szyjce macicy, utrudniając w ten sposób przedostawanie się plemników do jamy macicy;
✅w przypadku zapłodnienia (które jest bardzo rzadkie), podobnie jak miedziana wkładka, przez działanie jako ciało obce, uniemożliwia implantację zarodka w jamie macicy;
✅jest zakładana na okres do 8 lat w zależności od rodzaju wkładki (Mirena i Liletta mogą przebywać w jamie macicy do 8 lat, Kyleena – do 5 lat, Skyla – do 3 lat).
✅ chroni przed ciążą na ~99,8% (WHO).
Wkładka jest zakładana po wcześniejszym badaniu i pobraniu wymazu, w dowolnym dniu cyklu menstruacyjnego, pod warunkiem pewności braku ciąży. Jej antykoncepcyjne działanie w przypadku użycia z miedzianą wkładką jest natychmiastowe, a hormonalnej - po 7 dniach od założenia (jeśli została wprowadzona później niż 7 dni po pierwszym dniu miesiączki).

• Procedura zakładania wkładki domacicznej (WD) zazwyczaj jest bezbolesna i trwa około 5 minut.
Zalety wkładki domacicznej:
✅ to bezpieczna, ekonomiczna (zapłać raz i zapomnij na kilka lat) i najbardziej skuteczna metoda zapobiegania ciąży;
✅ łatwa w użyciu - w ciągu 5 minut masz założoną wkładkę i jesteś chroniony przed ciążą 24/7 przez najbliższe 3-10 lat, w zależności od rodzaju WD;
✅ nie wymaga zaangażowania partnera (on nawet może nie wiedzieć o istnieniu wkładki, to twoja decyzja - mówić czy nie);
✅ nie ma dowodów, że WD wpłynie na twoją wagę lub zwiększa ryzyko rozwoju raka szyjki macicy/ciała macicy/jajników/pierś;
✅ może być używana podczas karmienia piersią;
✅ WD może być usunięta w dowolnym momencie, a NIE wpłynie to na twoją płodność - możesz zajść w ciążę już w pierwszym cyklu po jej usunięciu;
✅ nie niesie ryzyka skutków ubocznych związanych z metodami antykoncepcji zawierającymi estrogen.

Hormonalne wkładki domaciczne (WD) czynią miesiączki mniej obfite po 3 miesiącach stosowania, a u około 20% kobiet mogą one całkowicie zniknąć w ciągu roku od wstawienia wkładki. To jest oczekiwane i NORMALNE. Nie ma powodu do niepokoju - twój cykl wróci po usunięciu wkładki.

Dzięki swoim nieantykoncepcyjnym zaletom, hormonalne wkładki domaciczne mogą być przepisywane w następujących przypadkach:
  • do zmniejszenia bólu miesiączkowego (leczenie dysmenorei);
  • do zmniejszenia bólu wywołanego przez endometriozę;
  • do zmniejszenia ryzyka rozwoju raka endometrium (dotyczy to szczególnie kobiet z hiperplazją endometrium);
  • przy bardzo obfitych miesiączkach;
  • do leczenia hiperplazji endometrium (Mirena jest stosowana jako pierwsza linia terapii w tym przypadku);
  • do leczenia adenomiozy;
  • do leczenia mięśniaków macicy.

Wady wkładki domacicznej (WD):
❌ WD nie chronią przed infekcjami przenoszonymi drogą płciową (IPDP), więc jeśli nie jesteś pewien swojego partnera, dodatkowo powinieneś używać prezerwatywy;
❌ WD zawierające miedź mogą prowadzić do bardziej obfitych i długotrwałych miesiączek. Zazwyczaj po kilku miesiącach sytuacja wraca do normy;
❌ jeśli WD została wstawiona w obecności jakiegoś procesu infekcyjnego (gonorei, chlamydiozy), może to spowodować zapalne choroby narządów miednicy mniejszej. Dlatego przed wstawieniem WD zaleca się badania na IPDP;

❌ większość kobiet, które przestają używać WD, robi to z powodu krwawienia z pochwy lub wyraźnego zespołu bólowego, chociaż te skutki uboczne są rzadkie.

Ryzyka związane z umieszczaniem wkładki domacicznej (WD):
  • wypadnięcie wkładki. Zdarza się rzadko;
  • grzybica pochwy. Istnieją bardzo ograniczone dowody na to, że kobiety z WD są bardziej podatne na rozwój grzybicy pochwy i bakteryjnego zapalenia pochwy. Jeśli masz wkładkę i cierpisz na nawracającą grzybicę, może to być powód do przejścia na inną metodę antykoncepcji;
  • ZZOMM (zapalne choroby narządów miednicy mniejszej). Znowu, zazwyczaj jest to sytuacja, gdy nie przeprowadzono odpowiednich badań przed umieszczeniem WD;
  • perforacja macicy. Trzeba by się "bardzo postarać", żeby do tego doszło, chociaż zdarzenia bywają różne. W każdym razie zdarza się to bardzo rzadko;
  • ból w dolnej części brzucha przez kilka dni po umieszczeniu wkładki;
  • krwawienia międzymiesiączkowe - zazwyczaj mijają po 3-5 miesiącach od umieszczenia WD.

Należy natychmiast zwrócić się o pomoc medyczną, jeśli:
  • wydaje ci się, że wkładka przemieściła się lub wypadła;
  • istnieje prawdopodobieństwo, że jesteś w ciąży;
  • gwałtownie wzrosła temperatura;
  • pojawił się intensywny ból w dolnej części brzucha, który nie mija;
  • jeśli rozwinęło się obfite krwawienie z dróg rodnych.

Przeciwwskazania do wprowadzenia hormonalnej wkładki domacicznej:
  • ciąża/lub podejrzenie ciąży;
  • patologia macicy prowadząca do deformacji jamy macicy;
  • choroby przenoszone drogą płciową;
  • aktywne procesy zapalne w narządach miednicy mniejszej;
  • znane lub podejrzewane nowotwory macicy i szyjki macicy;
  • krwawienie z pochwy o nieznanej etiologii;
  • ostre zapalenie szyjki macicy, zapalenie pochwy lub inne infekcje dolnych odcinków dróg płciowych;
  • ciężkie dysfunkcje wątroby;
  • znane lub podejrzewane nowotwory złośliwe piersi;
  • znana reakcja alergiczna na progestageny.

Przeciwwskazania do wprowadzenia miedzianej wkładki domacicznej:
  • ciąża/lub podejrzenie ciąży;
  • patologia macicy prowadząca do deformacji jamy macicy;
  • choroby przenoszone drogą płciową, aktywne procesy zapalne w narządach miednicy mniejszej;
  • aktywne procesy zapalne narządów miednicy mniejszej;
  • znane lub podejrzewane nowotwory macicy i szyjki macicy;
  • krwawienie z pochwy o nieznanej etiologii;
  • choroba Wilsona;
  • zwiększona wrażliwość na którykolwiek składnik, w tym miedź.

Kto może korzystać z wkładki domacicznej?
  • Nastolatki;
  • Kobiety, które nie rodziły;
  • Kobiety po porodzie;
  • Karmiące matki.

Spiralę można wprowadzić już kilka minut po porodzie.

Optymalny czas na zabieg: Spiralę można wprowadzić w dowolnym dniu cyklu menstruacyjnego, ale najlepiej pod koniec miesiączki.

Przygotowanie do procedury:
Przed wprowadzeniem spirali powinnaś przejść:
  • Test ciążowy
  • Badanie ginekologiczne
  • Badania na choroby przenoszone drogą płciową
Po wprowadzeniu spirali, lekarz może Ci zalecić regularne sprawdzanie obecności "wąsików" (nitki) spirali.

Zalecenia po założeniu wkładki wewnątrzmacicznej:
  • Przez 10 dni unikaj podnoszenia ciężarów i ćwiczeń.
  • Nie zaleca się brania gorących kąpieli ani korzystania z sauny przez 7-10 dni.
  • Przez tydzień możesz przyjmować leki przeciwzapalne, jeśli odczuwasz ból.
  • Możesz wznowić stosunki seksualne kilka dni po procedurze.
  • Odwiedź swojego lekarza na wizytę kontrolną po 7 dniach, a następnie po miesiącu.

Usunięcie wkładki
Usunięcie wkładki jest prostszym i szybszym procesem w porównaniu z jej założeniem. Najlepiej zrobić to w dniu miesiączki.

Cena

400 zł
Test PAP metodą cytologii płynnej
150 zł